reklama

AdBlock resp blokovanie reklám

Pod pojmom AdBlock sa rozumie blokovanie niektorých zdrojov internetových stránok (obrázkov, appletov...) zväčša zabezpečujúcich reklamu. No používanie takýchto technológií má svoje klady aj zápory.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Musím priznať, že je ťažké k takejto téme vyjadriť jasné stanovisko.

"Zbavím sa zbytočných reklám, ktoré mi iba spomaľujú internet." Áno, to je pravda. Trúfam si povedať, že väčšina dát stiahnutých obyčajným surfovaním po internete po stránkach, ktoré pravidelne navštevujete, sú reklamy. Z Vášho hľadiska si tým iba pomôžete. Zmenšíte prenos dát cez Vaše pripojenie, zprehľadníte stránky, zbavíte sa niekedy neskutočne otravných reklám, plávajúcich po stránke a v takmer zanedbateľnom merítku zrýchlite svoj počítač (samozrejme záleží prípad od prípadu). Ale čo svojím rozhodnutím spôsobíte prevádzkovateľovi danej internetovej stránky? Internetová stránka nieje to isté ako napríklad noviny. Takisto, ako sa dá zistiť, koľko ľudí videlo internetovú stránku, sa dá zistiť aj koľko ľudí videlo tú ktorú reklamu na nej, ako aj koľko z nich na ňu "kliklo". Takže klient, alebo agentúra, ktorá si za reklamu zaplatí, platí väčšinou za určitý počet zobrazení. Tým pádom vlastne pripravujete svoju obľúbenú internetovú stránku o peniaze z reklamy.

No ďaľším argumentom hovoriacim za AdBlocker-y je súkromie. Začnem technickejšimi informáciami. Každý internetový server, ktorý navštívite, môže poprosiť Váš internetový prehliadač o to, aby si zapamätal nejaké údaje, trebárz na pol hodinu. Tieto údaje, ktoré pochádzajú priamo zo servra mu potom browser pri ďalšej návšteve (resp. kliknutí na odkaz smerujúci na ten istý server) tieto údaje poskytne. Využitie je napríklad na e-mailových servroch, kde by sa Vám určite nechcelo zadávať Vaše heslo pri každom kliknutí na odkaz. Táto služba sa nazýva cookies a využitie má napríklad aj v možnosti uchovania Vami vybraných nastavení stránky pre Vašu ďaľšiu návštevu.
Ako som už napísal, server môže Váš prehliadač požiadať, aby si dané dáta uchoval a pri ďaľšej návšteve mu ich odovzdal. To, ako prehliadač zareaguje sa zvyčajne dá nastaviť, v niektorých prehliadačoch až do takých detailov, že ich nevyužije ani 1% používateľov (domnienka, neoverená informácia, prosím, nekameňujte ma). No dosť veľa používateľov si cookies niak zvlášť detailne nenastavuje, akurát ich raz za čas zmaže (toto je už podložená informácia ). Tieto informácie slúžia iba servru, z ktorého informácie "ťaháte", takže žiaden iný server sa nemôže dostať (alebo - by sa nemal dostať) k údajom z iného servra. No rôzne časti internetovej stránky môžu byť uskladnené na rôznych servroch. A práve reklamná agentúra môže mať požiadavku, aby bola reklama umiestnená na ich servri, práve preto, aby si mohli sami overiť, koľko ľudí reklamu prezrelo.

Takáto agentúra spravúva samozrejme viacero stránok. Keďže jej reklamy sú uložené na jej servroch, Váš browser komunikuje s ich servrom. Tým pádom ak Vás daný server "označil" nejakou unikátnou cookie (táto môže byť čítaná kedykoľvek sa Vám zobrazí daná reklama), zisťujú viac informácií o tom, ktoré stránky prezeráte, ako často, v zložitejších prípadoch aj v kombinácii s tým, ako sa pohybujete po danej stránke. Na základe týchto informácií sa môžu vytvárať reklamné profily pre uživateľa, jednotlivým uživateľom (alebo aj skupinám užívateľov správajúcich sa približne rovnako) budú zobrazované reklamy, ktoré na nich najviac "platia". Takisto niektorým uživateľom môže byť zobrazovaných reklám viac, niektorých sa môže daná dirma pokúšať skontaktovať, pretože na základe rôznych výskumov zistili, že sa im to vyplatí a Vy im s vysokou pravdepodobnosťou budete vhodným adeptom na reklamu.
Takáto cielená reklama môže byť aj plus aj mínus, teoreticky, ak je reklama efektívnejšia, potom je drahšia a prevádzkovateľovi internetovej stránky stači na pokrytie svojich nákladov menšie množstvo reklamy, ďaľšou možnosťou je zvýšenie efektivity takejto reklamy za nezmenenia jej množstva.

A aby som sa vrátil k nadpisu. Technológie AdBlock dokážu možnosť takýchto spôsobov zisťovania informácií o užívateľoch zredukovať a v rukách človeka, ktorý sa do toho vyzná takmer odstrániť (takmer - ak by sa proti Vám celý svet spikol, tak nie :-) ). Ale väčšina užívateľov AdBlock technológií zruši naťahovanie iba viditeľných častí stránky, kdežto väčšinou sú "nebezpečenstvom" práve tie skryté.

Pravdaže, reklama nemusí byť nič zlé, ale koľko ľudí odbehne od "telky", keď naskočí. Takisto si neviem predstaviť nakoľko môže taká špecifickejšia reklama zmeniť uživateľovo chovanie sa na internete.

Btw, v článku , na ktorý som uviedol link vyššie sa síce píše, že 99% súborov cookies nezasahujú žiadnym spôsobom do súkromia, ale treba si uvedomiť, že púhych 50 znakov veľký súbor cookie Vás môže bezpečne identifikovať na celej skupine servrov, ktoré spolu nejakým spôsobom spolupracujú (či už cez jednu agentúru, alebo iným spôsobom).

Peter Pokojný

Peter Pokojný

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent informačných technológií na Komenského univerzite v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéMaturityInformačné technológie

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu